Acompanyar els menors en l’ús de les tecnologies: velles solucions a nous problemes?

Com podem acompanyar els joves i infants, cada vegada més experts i precoços, en l’ús de les tecnologies? Com hem de reaccionar com a docents, mares o pares? Les complicitats que l’APDCAT, la comunitat educativa i les famílies han teixit al voltant del projecte “Menors, Internet i Tecnologies” són una resposta a aquestes preguntes i a la necessitat de crear un projecte adreçat conjuntament a menors, professorat i famílies.

mà teclejant un notebook

I és que formar els infants i joves d’avui perquè demà siguin adults conscients del valor de la seva informació personal i estiguin més preparats per afrontar els riscos del món digital no és una qüestió menor. Tant pels riscos actuals com futurs, tal i com ho recorda el creixement en un 71% dels delictes informàtics durant l’any passat (20.534 procediments), segons dades de la Fiscalia General de l’Estat. O la controvèrsia sobre l’ús del mòbil a les aules que va tenir fa uns mesos el document publicat pel Consell Escolar de Catalunya que defensa la necessitat de fer “un bon ús dels dispositius mòbils dins els centres educatius de manera que se n’aprofiti al màxim el potencial”.

Segons Ramon Miralles, un dels impulsors del projecte i coordinador d’Auditoria i Seguretat de la Informació de l’APDCAT, “ens ha mogut tant saber què opinen els més joves, què els preocupa o quins riscos són capaços de detectar, com també compartir amb docents i famílies uns missatges bàsics i unes pautes comunes sobre com fomentar un ús responsables de les tecnologies”. Així, la proposta amb els centres educatius ha consistit en un taller preparatori liderat pel tutor, una sessió amb un voluntari de l’APDCAT i, finalment, un retorn amb mares i pares per compartir aquests missatges i pautes comunes.

Ara, amb el Congrés l’APDCAT es proposa donar continuïtat al missatge i fer-lo arribar a més agents socials, professionals i mitjans de comunicació. I vol fer-ho amb un missatge positiu sobre les possibilitats que aquestes eines tenen en el desenvolupament dels més joves. I amb un missatge en clau constructiva, que ha de començar amb la implicació de les famílies, aplicant velles respostes a problemes actuals (evitar el contacte amb desconeguts, vigilar amb la informació personal que publiquem a la xarxa, anar en compte amb les fotografies i vídeos propis i de tercers…).

En definitiva, el projecte impulsat per l’APDCAT vol proposar pautes orientades a estimular l’autonomia dels joves, mantenir un fil de confiança dins la família per tractar aquests temes i apel·lar l’ús responsable i no mal intencionat. Aquest repertori de missatges són els que tindrem ocasió d’aprofundir durant la jornada de debat del 18 de novembre amb joves i especialistes de primer nivell.

T’ho perdràs?

Inscriu-te ara al Congrés!