Escola Divina Providència, Mataró

Escola Divina Providència, Mataró

 

 

 

 

 

 

En la nostra visita als alumnes de 1r i 2n d’ESO de l’Escola Divina Providència, de Mataró, ja d’inici vam detectar la bona preparació prèvia que havien rebut del professorat sobre aquesta matèria. Ho vam poder confirmar després amb les intervencions dels alumnes, tant en l’activitat de representar una xarxa com en la participació en els mots encreuats.

Els preocupaven molt les qüestions vinculades amb les edats mínimes d’accés a les xarxes socials i, també, els casos en què es requeria el consentiment dels pares per fer servir determinades apps (o bé Playstore, jocs… ). Van preguntar, per exemple, què havien de fer si els demanaven incloure moltes dades personals. Els nois i noies eren coneixedors o havien estat advertits sobre la prudència en la publicació d’informació i fotografies, i es mostraven força conscients de la importància també de restringir els “amics” a les xarxes socials.

Des de l’APDCAT, volem felicitar l’escola per tota la tasca feta i pel treball per conscienciar els alumnes de la importància de preservar la seva informació personal a la xarxa.

 

 

 

INS Andreu Nin, El Vendrell

INS Andreu Nin, El VendrellAl llarg de la nostra sessió amb els alumnes de l’INS Andreu Nin, al Vendrell, vam tenir l’oportunitat de constatar l’interès dels menors cap a la privacitat, ja que es van mostrar molt participatius i van fer força aportacions en relació amb la manera en què han de tenir cura de la seva informació personal, quan interactuen a la xarxa.

Van estar molt atents a les nostres aportacions i ens van explicar casos vinculats a la privacitat de les dades personals que s’han publicat als mitjans de comunicació i dels que n’eren molt coneixedors. També van comentar fets relacionats amb la protecció de la informació personal viscuts per persones del seu entorn més proper.

 

Escola Mare de Déu del Carme, Tarragona

Escola Mare de Dèu del Carme, Tarragona

 

 

 

 

 

 

Hem estat a l’escola Mare de Déu del Carme, de Tarragona, en el marc del projecte Menors i Internet.

Les sessions s’han dut a terme simultàniament a les tres línies de 1r i de 2n d’ESO. Vam constatar que l’activitat a la xarxa dels alumnes de 2n d’ESO és molt més important que la dels alumnes de 1r i, si bé també fan servir més aplicacions, encara no s’han trobat amb problemes importants.

Tots els alumnes s’han mostrat molt participatius i conscients que cal estar preparats, perquè tenen clar que créixer en un entorn digital té avantatges però també inconvenients. La Direcció de l’escola té molt present la problemàtica que envolta l’ús de les xarxes socials entre els menors i es preocupa perquè els alumnes les utilitzin sense que això els generi problemes.

L’escola va quedar molt satisfeta amb l’activitat i va mostrar el seu interès per tornar-hi a participar el curs vinent.

Institut Baix Montseny, Sant Celoni

INSTITUT BAIX MONTSENY, SANT CELONIEls alumnes de primer d’ESO de l’Institut Baix Montseny, de Sant Celoni, van intervenir molt activament a la sessió, fent comentaris i preguntes però també aportant experiències pròpies o del seu entorn. Es van mostrar molt col·laboradors i participatius durant tota la sessió formativa i van explicar, també, els problemes que es troben amb el Whatsapp del grup de classe.

INSTITUT BAIX MONTSENY, SANT CELONI 2

En general, són força conscients dels aspectes positius i negatius de l’ús de les tecnologies i comenten que són bastant actius a les xarxes socials, sobretot pel que fa a l’Instagram.

Institut Narcís Oller, Valls

Institut Narcís Oller, VallsHem tornat a Valls. Aquest cop hem visitat l’IES Narcís Oller, concretament les cinc aules de primer d’ESO del centre.

Els alumnes ens han explicat casos vinculats amb les xarxes socials i les tecnologies, que ells mateixos han trobat a Internet o bé que els seus pares els han mostrat per conscienciar-los dels riscos que pot implicar l’ús d’aquestes tecnologies.

A tall d’exemple, ens han comentat un cas de segrest simulat a través del telèfon mòbil i també un cas de sexting (intercanvi d’informació amb contingut sexual) que desembocava en una extorsió. Els alumnes també ens van explicar que persones desconegudes havien intentat contactar amb ells, però que de seguida els havien bloquejat per tallar de soca-rel aquesta conducta estranya.

Tots aquests comentaris i preocupacions dels alumnes posen de relleu la importància creixent que els menors donen a la privacitat i, per tant, la idoneïtat d’insistir en la protecció de la informació personal en l’entorn d’Internet i les technologies.

 

 

Escola Arrels, Solsona

Escola Arrels, Solsona

 

A l’Escola Arrels, de Solsona, els alumnes de 1r d’ESO van ser molt receptius i van mostrar un especial interès en tot el que feia referència a la configuració de la privacitat a les xarxes socials.

Els va preocupar, per exemple, observar que la informació personal es pot publicar de manera totalment oberta a les xarxes. Al final de la sessió, alguns alumnes, de manera particular, fins i tot van preguntar al formador de l’APDCAT què havien de fer per configurar la privacitat a l’Instagram; això vol dir que es van adonar del perill de deixar tota la informació accessible a qualsevol persona.

Va ser una sessió molt profitosa que valorem molt positivament.

Escola l’Horitzó, Barcelona

Escola l'Horitzó, BarcelonaA l’Escola l’Horitzó de Barcelona es van fer dues sessions, una a primer d’ESO i l’altra a segon.

Els alumnes hi van participar i van ser força actius a les sessions. Van comentar les aplicacions que utilitzen més (Whatsapp, Instagram, Twitter, Snapchat) i vam poder constatar que pràcticament tots tenen el perfil tancat, i que són conscients que és convenient que sigui així. Es va incidir en la importància del que cadascú pot fer per evitar que s’estenguin  informacions que poden perjudicar als altres i, també, en la necessitat de tenir cura de les dades de les persones que coneixem i que ens les han facilitat perquè ens tenen confiança.

Els alumnes van escoltar amb atenció les pautes que vam recomanar per fer un ús responsable de les xarxes. Cal destacar, també, la implicació del professorat en el projecte i en el desenvolupament de les sessions.

Institut Pablo R. Picasso, Barcelona

INS Pablo R. Picasso 1

A l’Institut Pablo R. Picasso s’han fet, en dues setmanes diferents, quatre sessions a nois i noies de primer d’ESO. Els alumnes han estat molt participatius. Han explicat les aplicacions que utilitzen més i s’ha constatat que sovint, en l’ús de les xarxes, tenen el perfil obert; per això, durant la xerrada s’ha incidit en la importància de limitar l’accés a la informació personal.

S’ha comentat, també, que alguns alumnes havien rebut informació inapropiada que, encertadament, s’ha blocat en el moment de la recepció. Així mateix, s’ha remarcat la importància de no publicar ni reenviar imatges que difonguin informacions que poden perjudicar els seus propis companys o altres persones afectades, ja que s’han produït diversos incidents a l’Institut relacionats amb aquest tema.

INS Pablo R. Picasso 2

Hem insistit en el paper important que cadascú pot tenir per evitar que aquestes informacions s’escampin, i també en la necessitat de tenir cura i no enviar les dades de les persones que ens les han facilitat perquè ens tenen confiança.

Els alumnes han escoltat amb atenció les pautes que s’han recomanat per a l’ús responsable de les xarxes. Cal destacar la implicació del professorat en les activitats prèvies a les sessions, així com la seva participació durant l’activitat a l’aula.

Col·legi Sant Jordi, Tortosa

Educació especial Tortosa 1Al Col·legi Públic d’Educació Especial Sant Jordi de Tortosa, al Baix Ebre, també vam impartir les sessions del projecte Menors, Internet i tecnologies: créixer i conviure en un món digital.

Abans d’iniciar l’activitat amb l’APDCAT, el professorat ens va explicar la feina prèvia que han fet per conscienciar els seus alumnes sobre l’ús correcte de les xarxes, ja que en són usuaris força actius. Entre les activitats que han desenvolupat, destaquen un recull de les notícies vinculades a les xarxes socials i a Internet, o eines per connectar-se a les xarxes “amb seny”.Educació especial Tortosa 2

Al llarg de les nostres sessions, els alumnes i els professors es van mostrar molt interessats en les qüestions que envolten el món digital. Entre altres temes, els va interessar com podem construir una contrasenya robusta, com modificar-la o com evitar que qualsevol persona pugui accedir a la nostra informació.

Des de l’APDCAT, felicitem el professorat per la gran tasca que desenvolupen per conscienciar el seu col·lectiu d’alumnes sobre la protecció de la informació personal.

Institut Ventura Gassol de Badalona

INS VENTURA GASSOL

 

 

 

 

 

 

 

A l’Institut Ventura Gassol de Badalona, ens hem adreçat a tres grups diferents de 1r d’ESO. Hem aprofundit en les xarxes que aquests alumnes utilitzen més i hem incidit en la importància de conèixer els nostres interlocutors, quan estem en línia.

Per altra banda, hem parlat del que podem fer per evitar que s’estenguin informacions que poden perjudicar altres persones. També hem debatut sobre la necessitat de tenir cura i protegir les dades de les persones que ens les han facilitat perquè ens tenen confiança, com ara les fotos dels amics, els números de mòbil i les adreces postals dels més propers.