Institut Pablo R. Picasso, Barcelona

INS Pablo R. Picasso 1

A l’Institut Pablo R. Picasso s’han fet, en dues setmanes diferents, quatre sessions a nois i noies de primer d’ESO. Els alumnes han estat molt participatius. Han explicat les aplicacions que utilitzen més i s’ha constatat que sovint, en l’ús de les xarxes, tenen el perfil obert; per això, durant la xerrada s’ha incidit en la importància de limitar l’accés a la informació personal.

S’ha comentat, també, que alguns alumnes havien rebut informació inapropiada que, encertadament, s’ha blocat en el moment de la recepció. Així mateix, s’ha remarcat la importància de no publicar ni reenviar imatges que difonguin informacions que poden perjudicar els seus propis companys o altres persones afectades, ja que s’han produït diversos incidents a l’Institut relacionats amb aquest tema.

INS Pablo R. Picasso 2

Hem insistit en el paper important que cadascú pot tenir per evitar que aquestes informacions s’escampin, i també en la necessitat de tenir cura i no enviar les dades de les persones que ens les han facilitat perquè ens tenen confiança.

Els alumnes han escoltat amb atenció les pautes que s’han recomanat per a l’ús responsable de les xarxes. Cal destacar la implicació del professorat en les activitats prèvies a les sessions, així com la seva participació durant l’activitat a l’aula.

Col·legi Sant Jordi, Tortosa

Educació especial Tortosa 1Al Col·legi Públic d’Educació Especial Sant Jordi de Tortosa, al Baix Ebre, també vam impartir les sessions del projecte Menors, Internet i tecnologies: créixer i conviure en un món digital.

Abans d’iniciar l’activitat amb l’APDCAT, el professorat ens va explicar la feina prèvia que han fet per conscienciar els seus alumnes sobre l’ús correcte de les xarxes, ja que en són usuaris força actius. Entre les activitats que han desenvolupat, destaquen un recull de les notícies vinculades a les xarxes socials i a Internet, o eines per connectar-se a les xarxes “amb seny”.Educació especial Tortosa 2

Al llarg de les nostres sessions, els alumnes i els professors es van mostrar molt interessats en les qüestions que envolten el món digital. Entre altres temes, els va interessar com podem construir una contrasenya robusta, com modificar-la o com evitar que qualsevol persona pugui accedir a la nostra informació.

Des de l’APDCAT, felicitem el professorat per la gran tasca que desenvolupen per conscienciar el seu col·lectiu d’alumnes sobre la protecció de la informació personal.

Institut Ventura Gassol de Badalona

INS VENTURA GASSOL

 

 

 

 

 

 

 

A l’Institut Ventura Gassol de Badalona, ens hem adreçat a tres grups diferents de 1r d’ESO. Hem aprofundit en les xarxes que aquests alumnes utilitzen més i hem incidit en la importància de conèixer els nostres interlocutors, quan estem en línia.

Per altra banda, hem parlat del que podem fer per evitar que s’estenguin informacions que poden perjudicar altres persones. També hem debatut sobre la necessitat de tenir cura i protegir les dades de les persones que ens les han facilitat perquè ens tenen confiança, com ara les fotos dels amics, els números de mòbil i les adreces postals dels més propers.

Institut Pons d’Icart, Tarragona

Institut Pont d'IcartEls alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Pons d’Icart, de Tarragona, van preparar molt bé la sessió prèvia a la de l’Apdcat i van ser molt participatius.

Són molt conscients dels riscos i aspectes negatius que poden sorgir, si no protegeixen adequadament la seva informació personal a la xarxa. Es mostren preocupats per l’ús que els altres puguin fer de les fotos que envien i també els preocupen altres situacions, com els casos de suplantació de identitat, que els puguin seguir sense que ho sàpiguen i que puguin veure les fotografies que publiquen. També van plantejar problemes amb què s’han trobat, vinculats a la cancel·lació dels seus comptes.

Saben que contactar a les xarxes i obtenir-ne resposta no és fàcil. Un tema que els crida l’atenció, pel tractament denigrant que se’n fa a les xarxes, és la xenofòbia; en aquest sentit, alguns alumnes van comentar que han fet pressió perquè s’eliminin certs comptes de la xarxa que fan al·lusió a aquest tema.

Tot plegat, una sessió molt interessant i profitosa. Felicitats al professorat per la tasca ben feta!

Institut Josep Tapiró, Reus

INS Josep Trapio - Reus 1Ahir vam visitar l’Institut Josep Tapiró, de Reus, capital del Baix Camp. Ens hi esperaven els alumnes de 1r i 2n d’ESO, que van participar a la sessió molt activament i demostrant un gran interès per la manera de protegir millor la seva informació personal, especialment les fotografies. També van exposar alguns casos en què desconeguts han intentat contactar amb menors i també el cas d’una família que va patir un segrest simulat; en ambdós casos es va incidir en la necessitat de tenir restringit l’accés a les dades als contactes i altres pautes per evitar el risc d’exposar la informació personal.

En l’actitud participativa dels nois i noies s’hi nota la implicació dels professors del centre, que per segon any han valorat molt positivament l’activitat divulgativa i preventiva de l’APDCAT amb aquest projecte. Esperem continuar comptant amb el seu interès en les nostres xerrades!

INS Josep Trapio - Reus 2

Publicat dins de Reus

Escola El Turó, Mataró

EscolaEls alumes de 1r d’ESO de l’escola El Turó, de Mataró, van ser molt participatius i receptius i es van mostrar especialment inquiets per qüestions vinculades amb la seguretat en l’ús de les xarxes.

Eren coneixedors dels riscos i van plantejar qüestions com ara:

  • Com ho puc fer per evitar que terceres persones accedeixin als meus comptes a les xarxes?
  • Què he de fer si detecto que algú ha suplantat la meva identitat?

També van comentar preguntes que s’havien fet sobre com reaccionar davant la publicació de fotografies o de comentaris inadequats a les xarxes:

  • En cas que “despubliqui” una fotografia, s’esborra del tot?
  • Què passa quan denuncio una fotografia o un comentari publicat a Instagram/Facebook?

En definitiva, qüestions molt útils i practiques que van fer palesa la tasca rellevant duta a terme pel professorat amb els menors, en relació amb l’ús responsable de les dades personals a les xarxes socials.

Col·legi Claret, Valls

Col·legi Claret Valls 1A la ciutat de Valls, capital de l’Alt Camp, hem visitat els alumnes de segon d’ESO del Col·legi Claret.

Com a aspecte a destacar, cal evidenciar la conscienciació que ha mostrat l’alumnat respecte dels perills de publicar massa dades a les xarxes socials, pel mal ús que en puguin fer tercers en perjudici seu.

Els professors del centre, conscients d’aquesta problemàtica, ja havien emprès accions per demostrar als menors que, si no són curosos, poden posar la seva informació personal a l’abast de qualsevol.

Col·legi Claret Valls 1

Institut Escola Pi del Burgar, Reus

Institut Escola Pi del Burgar -Reus 2Els alumnes de l’Institut Escola Pi del Burgar de Reus es van mostrar molt participatius i van aprofitar la sessió de l’APDCAT per comentar alguns conflictes que de vegades han patit a les xarxes socials, i com els han resolt.

Es nota que el professorat hi està molt implicat; són molt conscients de la problemàtica que hi ha a les xarxes socials i ho treballen amb els alumnes sempre que en tenen l’ocasió. Bona feina feta!Institut Escola Pi del Burgar -Reus 1

 

Publicat dins de Reus

Escola Sol-Ixent de Mataró

Escola Sol-Ixent -MataróA l’escola Sol-Ixent de Mataró vam fer una sessió informativa del projecte Menors, Internet i tecnologies al grup de 2n d’ESO.

Els alumnes van ser participatius i van mostrar força interès al llarg de tota la sessió. Vam parlar, entre altres temes, de les xarxes que utilitzen més i vam incidir sobretot en la conveniència de limitar l’accés a les nostres dades a un entorn privat tancat, especialment les imatges, ja que es va constatar que diversos alumnes es comuniquen en entorns totalment oberts.

La implicació del professorat va ser determinant per assolir amb èxit la sessió.

Col·legi Balmes de Rubí

Col·legi Balmes Rubí 1Col·legi Balmes Rubí 2Els alumnes del Col·legi Balmes, de Rubí van estar molt motivats i interessats en la protecció de les seves dades a Internet, especialment amb les referides a les xarxes socials. Es van mostrar molt col·laboradors i  participatius durant tota la sessió formativa. Els professors també es van interessar molt en obtenir més informació, per tal formar més en profunditat sobre la matèria de la privacitat i la protecció de la informació personal dels alumnes a la xarxa.