Escola Santa Maria del Mar de Salou

escola-santa-maria-del-mar-salouEl dijous 17 de novembre, vam visitar els dos grups de 6è de primària de l’Escola Santa Maria del Mar de Salou.

Els menors, d’11 anys, es van mostrar molt interessats en el transcurs de les sessions i va quedar molt palès el treball de fons del professorat del centre, en la sessió prèvia.

Els alumnes van ser molt participatius sobre com gestionar a les xarxes socials de manera responsable les dades personals, pròpies i de terceres persones, per poder minimitzar els riscos.

Val a dir que gran part d’aquests menors ja són “usuaris incipients” de les xarxes socials. Tot i que encara no s’han trobat amb problemes importants, sí que són coneixedors de situacions complexes que han viscut persones del seu entorn i les van expressar amb maduresa.

escola-santa-maria-del-mar-salou-2A títol d’exemple, algunes de les qüestions que els preocupaven en l’ús de les xarxes, enteses en sentit ampli, incloses doncs les aplicacions de missatgeria instantània com ara WhatssApp, van ser les següents: les fotografies que els meus amics puguin penjar a les xarxes  o enviar per WhatssApp, sense jo saber-ho; el que puguin dir els meus companys sobre mi a les xarxes; persones desconegudes que demanen “sol·licitud de seguiment o amistat”, tot i tenir el seu perfil tancat; algú que es faci passar per ells a les xarxes; la “geolocalització” del mòbil i el famós joc de Pokémon… Tots aquests i d’altres temes van aflorar, doncs, al llarg de les sessions, i van permetre una classe molt dinàmica, enriquidora i de reflexió en comú.

S’evidencia que cada vegada s’escurça més l’edat d’inici dels menors a les xarxes socials i que necessiten, i volen, ser-ne informats. Saben també que, tot i que les xarxes socials poden presentar molts avantatges, també generen riscos  i, per tant, qualsevol recomanació que se’ls doni és benvinguda i de gran utilitat.

Institut Infanta Isabel d’Aragó de Barcelona

institut-infanta-isabel-daragoEl dimarts 22 de novembre vam tornar a l’Institut Infanta Isabel d’Aragó, de Barcelona, per continuar amb les sessions a les classes dels alumnes de 1r d’ESO.

Vam constatar que l’activitat dels alumnes a les xarxes socials és notable i, en la majoria dels casos, van ser força participatius al llarg de les sessions. Ens van comentar que feien servir WhatsApp, Instagram, Facebook i jocs en línia. A través de les diferents activitats plantejades, els menors es van mostrar conscients dels riscos i dels avantatges que comporta un mal o un bon ús de les xarxes socials.

Cal destacar també la implicació de les professores del centre que, al llarg de les sessions, han mostrat el seu interès, conscients com són de les problemàtiques que envolten l’ús de les xarxes socials entre els seus alumnes.

Institut Infanta Isabel d’Aragó

institut-infanta-isabel-daragoEl dimarts 15 de novembre, hem visitat les classes de 1r A i de 1r B de l’ESO de l’Institut Infanta Isabel d’Aragó, situat al barri barceloní de Sant Martí de Provençals.

Els alumnes, d’11 anys, estaven molt avesats en l’ús d’internet i, sobretot, de les xarxes socials.

Alguns d’ells ens han explicat les seves experiències, com el cas d’un alumne que va començar a rebre missatges a través de l’aplicació WhatsApp d’una persona interessada a conèixer la seva adreça. L’alumne va trobar sospitosa aquella petició i la forma com havia entrat en contacte amb ell i, molt encertadament, va bloquejar aquest usuari i ho va explicar als seus pares.

D’altres ens comentaven els perills d’algunes xarxes socials, que eren capaces d’endevinar on era el seu domicili.

En finalitzar les sessions, la mestra (a qui volem agrair la col·laboració en el bon funcionament de l’activitat) ha comentat que trobava molt interessant la iniciativa.

 

Institut Lluís Companys, Tordera

institut-lluis-companys-de-tordera-2Les sessions que es van fer en aquest centre amb els alumnes de primer i de segon d’ ESO van tenir una molt bona acollida.

Vam trobar adolescents molt receptius, interessats i participatius. I el que és important per a l’èxit del projecte: hi vam trobar uns professors molt implicats, que porten temps aprofundint en aquest tema i que van treballar molt a fons la sessió prèvia.

La tasca contínua del professorat i el fet que s’involucri en aquest tipus de projectes fa que els resultats siguin significativament millors, ja que els alumnes estan més sensibilitzats amb la privacitat a la xarxa i més receptius. Ja havien treballat el requeriment de demanar consentiment als companys de classe per penjar imatges a Internet i alguns alumnes ho apliquen.

institut-lluis-companys-de-tordera-1

Els professors, que també van participar activament a la sessió, van aprofitar-la per posar de relleu, de manera anònima i general, alguns problemes que s’han trobat a l’Institut, per aconseguir resoldre’ls i evitar futurs conflictes.

L’enhorabona als alumnes i al professorat de l’Institut Lluís Companys de Tordera!

Institut Vilamajor

A l’Institut Vilamajor, de Sant Pere de Vilamajor, s’han dut a terme les sessions a les quatre línies de 1r d’ESO.

L’activitat dels alumnes de 1r a les xarxes és notable; fan servir moltes aplicacions diferents, però encara no s’han trobat amb problemes importants. Els alumnes han estat molt participatius i s’han mostrat conscients que cal estar preparats: créixer en un entorn digital té els seus avantatges, però també tenen molt clars els inconvenients.

La Direcció de l’escola té molt present la problemàtica que envolta l’ús de les xarxes socials entre els menors i es preocupa perquè les utilitzin sense que això els generi problemes. L’escola també participa en diferents iniciatives referides a aquest mateix àmbit.

Escola Ramon Pont de Terrassa

20161104_133707Els alumnes de  primer  i segon d’ESO de l’escola Ramon Pont de Terrassa van ser molt participatius. Són menors molt actius a les xarxes socials però alhora també molt conscients dels riscos de no fer un bon ús d’aquestes eines.

Van estar molt atents mentre es feia l’activitat, especialment a les pautes de conducta proposades per l’APDCAT.

Cal destacar també que el professorat del centre està molt implicat i va
recolzar molt al llarg de les sessions, aportant fins i tot el seu punt de vista en aquesta qüestió. 20161104_131554

Escola Bernat Metge del Prat de Llobregat

El dia 3 de novembre vam iniciar la formació de 2016 amb un grup d’alumnes de 6è de primària de l’Escola Bernat Metge, del Prat de Llobregat.

Els menors s’hi van mostrar molt interessats i la mestra a l’aula va donar molt de suport a l’activitat, afavorint la participació dels infants. Vam poder compartir amb ells diferents experiències i en van treure les seves conclusions.

La Direcció de l’escola té molt present la problemàtica que envolta l’ús de les xarxes socials entre els menors. Per això volen preparar els seus alumnes especialment en aquesta etapa, en què comencen a tenir smartphones, perquè en facin un bon ús.

Els perills de la xarxa

Els perills de la xarxa

El diari ARA ha publicat, en el suplement Criatures, l’article Els perills de la xarxa, basat en una entrevista amb M. Àngels Barbarà, directora de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, on es tracten els riscos que afronten els infants a Internet i cóm poden garantir les mares i els pares la seguretat i privacitat dels menors a les xarxes. Llegiu-lo en aquest enllaç.

Inici de les accions als centres

Ja estem donant resposta als centres que han sol·licitat participar en el projecte Menors, Internet i tecnologies en aquest primer trimestre del curs. Només al mes de novembre, tenim previst adreçar-nos a més de 700 alumnes!

Les escoles ja van rebent els materials per iniciar l’activitat amb els alumnes. Així, podran començar a tractar els conceptes de privacitat i a treballar aspectes com les edats en què es poden fer servir les xarxes, les experiències que tenen quan es relacionen per Internet i els riscos que s’hi poden trobar, entre altres temes.

Continuarem informant-vos de com avancem amb tot plegat!

Fins aviat!

L’APDCAT obté un gran èxit en la convocatòria del projecte Menors, Internet i tecnologies: créixer i conviure en un món digital

Fins ara, més de 60 centres educatius d’arreu de Catalunya han sol·licitat participar en aquest projecte en què l’APDCAT convida els menors, els centres educatius i les famílies a reflexionar al voltant de l’ús responsable de les technologies.

Alumnes de 1r i 2n d’ESO, segons l’elecció dels centres, debatran al voltant de com fan servir les xarxes, amb quina assiduïtat, quines dificultats han trobat i  quins riscos han afrontat des del punt de vista de la privacitat, entre altres aspects.

També els conscienciarem sobre la gestió responsable de les dades personals quan utilitzen les tecnologies i Internet, amb unes pautes senzilles i entenedores que han de tenir en compte quan es relacionen en l’espai digital.

Ara estem en l’etapa d’adreçar-nos als centres sol·licitants, per tal d’establir calendaris d’actuacions i definir de quin nivell educatiu seran els alumnes que hi participaran.

Us n’anirem informant!