Jornada: Projecte ARCADES

L’APDCAT ha acollit la presentació de les conclusions del projecte europeu ARCADES a Barcelona, una iniciativa internacional que pretén reflexionar sobre la sensibilització dels menors en relació amb els riscos digitals.

 ARCADES, un projecte a nivell europeu  està plantejat per donar resposta a la demanda d’una major implicació de l’escola i les famílies en l’educació per a una Internet segura. Sobretot si tenim present que, a la Unió Europea, 6 de cada 10 infants de 9 a 16 anys es connecten a la xarxa de manera regular.

ARCADES Taula rodona obertura

Amb  l’objectiu d’impulsar l’ensenyament de la privacitat i la protecció de dades al conjunt d’escoles de la Unió Europea, les autoritats dels tres països impulsors (Eslovènia, Polònia i Hongria) han estat treballant per desenvolupar materials útils a la comunitat educativa a partir de l’anàlisi i els aprenentatges de diverses experiències. En aquesta línia, una de les finalitats del projecte és la publicació d’un manual amb respostes concretes i pràctiques sobre com afrontar amb èxit l’educació digital dels menors a les aules. Aquest material contindrà recomanacions d’activitats i oferirà continguts i orientacions pel professorat, els menors i les seves famílies.

La jornada ha començat amb la conferencia inaugural, on s’ha destacat el paper de les autoritats de protecció de dades europees a l’hora de dissenyar projectes i propostes en educació digital amb la finalitat de treballar la privacitat i l’ús responsable de les tecnologies entre els menors. Com ha comentat Maria Àngels Barbarà, directora de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT), “és necessari que els infants siguin conscients dels seus drets i sàpiguen defensar-los, al mateix temps que aprofiten al màxim els beneficis de la tecnologia”.

Seguidament, després d’una breu presentació de la iniciativa ARCADES, s’han presentat els projectes guardonats per cada una de les autoritats de protecció de dades de Polònia, Hongria i Eslovènia. Els representants de les organitzacions promotores de la jornada així com els mateixos grups escolars premiats –tant de primària com de secundària– vinguts d’aquests tres països han exposat els seus projectes centrats en conscienciar als menors dels riscos que poden trobar-se a la xarxa com el grooming, el sexting o el ciberbullying.

ARCADES experiència polonesa

En la part final de la jornada, en la taula rodona de millors pràctiques d’educació en protecció de dades i privacitat, l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha presentat precisament el projecte “Menors, Internet i Tecnologies: créixer i conviure en un món digital” que impulsa des de 2015. Per la seva banda, el representant l’Agencia Española de Protección de Datos (AEPD), Julián Prieto Hergueta, també ha participat en la sessió exposant les guies i materials que han desenvolupat per a professorat i famílies.

En resum, els representants de les diverses autoritats de protecció de dades presents durant els col·loquis han coincidit en destacar que la solució per a la disminució d’aquests riscos és pedagògica més que tecnològica. I s’ha recalcat, també, la importància de formar i preparar bé el professorat com una condició prèvia per afrontar amb més garanties l’educació i transmissió de valors en un ús responsable de les noves tecnologies digitals per part dels menors. Com ha recordat Pawel Makawoski, de l’autoritat polonesa (GIODO) “per garantir la millor estratègia cal formar els formadors, ja que els professors són la primera persona a qui els joves acudeixen per consultar les seves preocupacions i inquietuds sobre la privacitat i les tecnologies digitals”.